Umów spotkanie​​​​​​​

Zadzwoń do nas!

(+48) 534 385 679

20 października 2023

Garaże z niższą stawką w podatku od nieruchomości dzięki wyrokowi Trybunału Konstytucyjnego

Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 18 października 2023 r., sygn. akt SK 23/19 rozstrzygnął niezwykle kluczową dla właścicieli miejsc parkingowych kwestię. Dotychczas podatnicy, w przypadku gdy mieszkanie i garaż były uwzględnione w odrębnych księgach wieczystych,  byli zobowiązani do zapłaty podatku od nieruchomości w stosunku do garażu według stawki wielokrotnie wyższej niż mającej zastosowanie do mieszkania. Podobnie w przypadku właścicieli udziałów w garażu wielostanowiskowym.

W przedmiotowej sprawie Skarżący będący właścicielami lokalu mieszkalnego oraz udziału w lokalu użytkowym – garażu wielostanowiskowym z prawem wyłącznego korzystania z oznaczonego miejsca postojowego, mieszczących się w tym samym budynku mieszkalnym, kwestionowali wykładnię zastosowaną w ich sprawie przez organy administracji samorządowej i publicznej oraz sądy, zgodnie z którą przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości są budynki lub ich części, co oznacza, że częścią budynku podlegającą opodatkowaniu jako odrębny przedmiot opodatkowania jest wyodrębniony w tym budynku lokal.Istota problemu poruszonego przez Skarżących dotyczy ustalenia czy wobec garażu stanowiącego przedmiot odrębnej własności (będącego samodzielną nieruchomością lokalową), usytuowanego w budynku mieszkalnym wielorodzinnym – należy zastosować stawki podatkowe właściwe dla budynków mieszkalnych, czy też dla „części budynków pozostałych”.

NSA uchwałą z 27 lutego 2012 r. w siedmioosobowym składzie stwierdził, że z art. 2 ust. 1 pkt 2 i art. 5 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. wynika, że "garaż stanowiący przedmiot odrębnej własności, usytuowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym, podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawki podatku przewidzianej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e tej ustawy". Prowadzi to zdaniem Skarżących do konkluzji, iż znajdujący się w budynku mieszkalnym garaż stanowiący odrębny lokal powinien być opodatkowany według wyższej stawki niż garaż przynależny do lokalu mieszkalnego. Skarżący podkreślają, że powołana uchwała NSA spotkała się z krytyczną oceną w doktrynie prawa.

Trybunał Konstytucyjny w ustnym uzasadnieniu stwierdził, że "w zakresie, w jakim umożliwiają [przyp. odpowiednie przepisy ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych], na potrzeby podatku od nieruchomości, uznanie wyodrębnionego garażu znajdującego się w budynku mieszkalnym, za część budynku o odmiennym niż mieszkalny charakterze, są niezgodne z zasadą szczególnej określoności regulacji daninowych wywodzoną z art. 84 w związku z art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej". TK wskazał, że oznaczone przepisy, w zakresach wskazanych w wyroku, tracą moc obowiązującą z upływem 21 grudnia 2024 r.

Przeczytaj także:

22 lutego 2024
Za sprawą nowelizacji przepisów dotyczących składki zdrowotnej i znacznych obciążeń jakie w jej wyniku zostały
05 lutego 2024
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał w dniu 30 stycznia 2024 roku przełomowy wyrok(syng. C-442/22). Przedmiotem
20 października 2023
10 sierpnia 2023
NSA w dniu 1 sierpnia 2023 r. wydał przełomowy wyrok, zmieniający dotychczasową linię orzeczniczą sądów

Pon - Pt

Znajdź nas

Strona Główna

Usługi

Zespół

Nasza Kancelaria świadczy profesjonalną pomoc prawną w obszarze podatkowym Klientom indywidualnym i przedsiębiorcom. Współpracujemy z radcami prawnymi, adwokatami i rzeczoznawcami majątkowymi dzięki czemu zapewniamy kompleksowe rozwiązania dla naszych Klientów.

Strona www stworzona w kreatorze WebWave

Projekt i wykonanie: SmartPixel

Kancelaria Doradcy Podatkowego Grzegorza Rozbrój